تأملاتی در قرآن کریم

سید حمید آل سویط

تأملاتی در قرآن کریم

سید حمید آل سویط

کلمات کلیدی

ذی القرنین کیست ؟

ذی القرنین پیامبر بنی اسرئیل

کشفیات جدید در مورد ذی القرنین

کشف جدید در مورد ذی القرنین

نسبت جعلی به کوروش " ذو القرنین "

ذوالقرنین لقب سلیمان بن داوود علیه السلام

بساط سلیمان علیه السلام

معنی الاعراب اشد کفرا و نفاقا ؟

عهد حضوری

الْأَعْرَابُ أَشَدُّ کُفْرًا وَنِفَاقًا

الف و لام

الاعراب از لحاظ نحوی

تأملاتی در قرآن کریم _ سید حمید آل سویط

تفاوت میان عرب و اعراب

من از عربم و عرب از من نیست

عرب ستیزی آشکار

سید حمید آل سویط : رسوایی دارابی کشفى در تزویر حدیث

سوره آل عمران _ آیه 164

رسوایی دارابی کشفى در تزویر حدیث

دانلود کتاب تحفة الملوک

جعفر بن أبى إسحاق دارابى کشفى‏ (متوفای 1267ق)

کشف جدید سید حمید آل سویط در مورد ذی القرنین

ذی القرنین لقب کدام پیامبر می تواند باشد ؟

دلائل اثبات نسبت ذی القرنین به سلیمان بن داوود پیامبر بنی اسرائیل

حضرت سلیمان ملقب به ذی القرنین

یکتا پرست موحد

مجوس چه کسانی هستند ؟

مجوس

ماه پرست

قدمت زرتشت

بایگانی
پیوندها
ذی القرنین لقب کدام پیامبر می تواند باشد ؟

در بحث گذشته با عنوان استدلال قرآنی بر عدم تطابق ذی القرنین با کورش هخامنشی 
(اگر وجود داشته باشد) و اسکندر مقدونی ذکر کردیم که  علاوه بر دوره زمانی وجود کوروش و اسکندر مقدونی که این دو با دوره ذی القرنین فاصله زیادی داشته اند در استدلال قرآنی درخواست حضرت سلیمان بن داوود از الله (عزو جل) در آیه ( 35 سوره ص) مبنی بر بخشیدن ملک و تمکن برای خود که بعد از او سزوار کسی نباشد. و قطعاً الله بعد از حضرت سلیمان به کسی تمکین و ملک نداد. و دو لقب انبیای بنی اسرائیل ذا النون و  ذو الکفل  که ذی القرنین از این نوع لقب بوده و سوال کننده گان در مورد ذی القرنین هم کفار قریش به نقل از یهودیان در آیه 84 سوره کهف بوده اند را مطرح کردیم و پی بردیم که ذی القرنین می تواند لقب یکی از پیامبران بنی اسرائیل باشد. 


ذی القرنین لقب کدام پیامبر می تواند باشد ؟

در قرآن کریم  آیه 21 سوره نمل حضرت سلیمان در مورد هدهد بعلت غایب شدنش از لفظ  لَأُعَذِّبَنَّهُ استفاده می کند.

آیه 21 سوره نمل :
لَأُعَذِّبَنَّهُ عَذَابًا شَدِیدًا أَوْ لَأَذْبَحَنَّهُ أَوْ لَیَأْتِیَنِّی بِسُلْطَانٍ مُبِینٍ
ترجمه : قطعاً او را عذابی سخت خواهم کرد یا [برای عبرت دیگر پرندگان] او را سر می برم، یا باید [برای غایب بودنش] دلیلی روشن برایم بیاورد.

و الله (عزو جل) به ذی القرنین در آیه  86 سوره کهف می فرمایید :  إِمَّا أَنْ تُعَذِّبَ وَإِمَّا أَنْ تَتَّخِذَ فِیهِمْ حُسْنًا و ذی القرنین در آیه 87 میگوید : مَنْ ظَلَمَ فَسَوْفَ نُعَذِّبُهُ

آیه 86 سوره کهف :
حَتَّىٰ إِذَا بَلَغَ مَغْرِبَ الشَّمْسِ وَجَدَهَا تَغْرُبُ فِی عَیْنٍ حَمِئَةٍ وَوَجَدَ عِنْدَهَا قَوْمًا ۗ قُلْنَا یَا ذَا الْقَرْنَیْنِ إِمَّا أَنْ تُعَذِّبَ وَإِمَّا أَنْ تَتَّخِذَ فِیهِمْ حُسْنًا
ترجمه : تا زمانی که به محل غروب خورشید رسید [منظره غروب] خورشید را چنین یافت که در چشمه ای گرم و لجن آلود غروب می کند، و نزد آن قومی را یافت [که فساد و ستم می کردند]. گفتیم: ای ذوالقرنین! یا [این قوم را به کیفر فساد و ستمشان] عذاب می کنی و یا در میانشان شیوه ای نیک در پیش می گیری.

آیه 87 سوره کهف :
قَالَ أَمَّا مَنْ ظَلَمَ فَسَوْفَ نُعَذِّبُهُ ثُمَّ یُرَدُّ إِلَىٰ رَبِّهِ فَیُعَذِّبُهُ عَذَابًا نُکْرًا
ترجمه : ذوالقرنین گفت: اما هر که [با کفر، فساد و گناه] ستم کرده، عذابش می کنیم، آن گاه به سوی پروردگارش بازگردانده می شود، پس او را عذابی سخت خواهد کرد.



وقتی که ذی القرنین به دو سد می رسد در آنجا با قومی وحشی و زبان نفهم برخورد می کند مردمی در آنجا از دست آن وحشیان و زبان نفهمان (قوم یاجوج و ماجوج ) نزد ذی القرنین شکایت می کنند .و پیشنهاد خراج و هزینه  برای ایجاد سدی بین خودشان و قوم یاجوج و ماجوج  به ذی القرنین می کنند.

که ذی القرنین پیشنهاد را رد می کند و می گوید : آنچه که الله (عزو جل)  در اختیار من گذاشته از آنچه شما پیشنهاد می‌کنیدبهتر است و نیازی به کمک مالی شما ندارم 

مَا مَکَّنِّی فِیهِ رَبِّی خَیْرٌ


در ادامه ذی القرنین گفت قطعات بزرگ آهن برایم بیاورید. همانطوری که بین دو جانب یا  دو سو را برابر و همسان کرد گفت بدمید(فوت کنید) و همان هنگام قطعات آهن را، سرخ و گداخته کرد.سر انجام گفت: مس ذوب شده برای من بیاورید تا بر روی این سدّ بریزم .


آیه 96 سوره کهف
آتُونِی زُبَرَ الْحَدِیدِ ۖ حَتَّىٰ إِذَا سَاوَىٰ بَیْنَ الصَّدَفَیْنِ قَالَ انْفُخُوا ۖ حَتَّىٰ إِذَا جَعَلَهُ نَارًا قَالَ آتُونِی أُفْرِغْ عَلَیْهِ قِطْرًا
ترجمه :برای من قطعه های [بزرگ] آهن بیاورید [و در شکاف این دو کوه بریزید، پس آوردند و ریختند] تا زمانی که میان آن دو کوه را هم سطح و برابر کرد، گفت: [در کوره ها] بدمید تا وقتی که آن [قطعه های آهن] را چون آتش سرخ کرد. گفت: برایم مس گداخته شده بیاورید تا روی آن بریزم.


زُبَرَ الْحَدِیدِ : قطعات بزرگ آهن 
قِطْرًا : مس گداخته
پیامبری که الله (عزو جل) آهن را برای او نرم کرد و ذکرش درقرآن کریم آیه 10 سوره سبأ آمده حضرت داوود(علیه السلام) پدر حضرت سلیمان(علیه السلام) است .
وَأَلَنَّا لَهُ الْحَدِیدَ : نرم کردیم برای او آهن ( در دست او همچون موم و خمیر نرم بود)

آیه 10 سوره سبأ : 

وَلَقَدْ آتَیْنَا دَاوُودَ مِنَّا فَضْلًا ۖ یَا جِبَالُ أَوِّبِی مَعَهُ وَالطَّیْرَ ۖ وَأَلَنَّا لَهُ الْحَدِیدَ
ترجمه : همانا به داود از سوی خود فضلی بزرگ عطا کردیم، [و گفتیم:] ای کوه ها و ای پرندگان! [در تسبیح خدا] با او، هم صدا شوید. و آهن را برای او نرم کردیم.


پیامبری که الله عزوجل چشمه مس را در اختیار او گذاشت حضرت سلیمان(علیه السلام) است که در قرآن کریم آیه 12 سوره سبأ آمده است .
عَیْنَ الْقِطْرِ : چشمه یا معدن مس مذاب

آیه 12 سوره سبأ :
وَلِسُلَیْمَانَ الرِّیحَ غُدُوُّهَا شَهْرٌ وَرَوَاحُهَا شَهْرٌ ۖ وَأَسَلْنَا لَهُ عَیْنَ الْقِطْرِ ۖ وَمِنَ الْجِنِّ مَنْ یَعْمَلُ بَیْنَ یَدَیْهِ بِإِذْنِ رَبِّهِ ۖ وَمَنْ یَزِغْ مِنْهُمْ عَنْ أَمْرِنَا نُذِقْهُ مِنْ عَذَابِ السَّعِیرِ
ترجمه : و باد را برای سلیمان [مسخّر و رام کردیم]، که رفتن صبح گاهش [به اندازه] یک ماه و رفتن شام گاهش [به اندازه] یک ماه بود؛ و چشمه مس را برای او روان ساختیم، و گروهی از جن به اذن پروردگارش نزد او کار می کردند، و هر کدام از آنان از فرمان ما سرپیچی می کرد از عذاب سوزان به او می چشاندیم.

 اثبات دقیق و ادله بیشتر ادامه دارد ...

نظرات  (۳)


سلام...عرض ادب و احترام خدمت خوانندگان محترم و دست اندرکاران این سایت، همانطور که نگارنده نوشته فوق ذکر کرده اند، به نظر نمی رسد که رابطه ای میان «ذو القرنین» و کوروش وجود داشته باشد. به جهت اینکه سراسر پیامبران و ادیان اسمانی، برای احیای ارزش های انسانی برانگیخته شده اند، اما کوروش با جنگ، فتوحات، و خونریزی تمدن های بزرگی همچون عیلامیان، بابلیان و سایر تمدن های بین النهرین را برای همیشه نابود کرده است، و این دور از شأن یک پیام آور آسمانی است...
ممنون از مطالب زیبا وبا ارزش خواهشا زود اون بخش سوم رو به اشتراک بگذارید
بی صبرانه منتظر قسمت سوم هستیم . خداحفظتون کنه 
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی