تأملاتی در قرآن کریم

سید حمید آل سویط

تأملاتی در قرآن کریم

سید حمید آل سویط

کلمات کلیدی

ذی القرنین کیست ؟

ذی القرنین پیامبر بنی اسرئیل

کشفیات جدید در مورد ذی القرنین

کشف جدید در مورد ذی القرنین

نسبت جعلی به کوروش " ذو القرنین "

ذوالقرنین لقب سلیمان بن داوود علیه السلام

بساط سلیمان علیه السلام

معنی الاعراب اشد کفرا و نفاقا ؟

عهد حضوری

الْأَعْرَابُ أَشَدُّ کُفْرًا وَنِفَاقًا

الف و لام

الاعراب از لحاظ نحوی

تأملاتی در قرآن کریم _ سید حمید آل سویط

تفاوت میان عرب و اعراب

من از عربم و عرب از من نیست

عرب ستیزی آشکار

سید حمید آل سویط : رسوایی دارابی کشفى در تزویر حدیث

سوره آل عمران _ آیه 164

رسوایی دارابی کشفى در تزویر حدیث

دانلود کتاب تحفة الملوک

جعفر بن أبى إسحاق دارابى کشفى‏ (متوفای 1267ق)

کشف جدید سید حمید آل سویط در مورد ذی القرنین

ذی القرنین لقب کدام پیامبر می تواند باشد ؟

دلائل اثبات نسبت ذی القرنین به سلیمان بن داوود پیامبر بنی اسرائیل

حضرت سلیمان ملقب به ذی القرنین

یکتا پرست موحد

مجوس چه کسانی هستند ؟

مجوس

ماه پرست

قدمت زرتشت

بایگانی
پیوندها

ذی القرنین پیامبر بنی اسرائیل (قسمت سوم)

دوشنبه, ۸ آبان ۱۳۹۶، ۰۹:۲۴ ب.ظ

ذی القرنین پیامبر بنی اسرئیل


اشاره مختصر به ادله گذشته :

1_ آیه 35 سوره ص حضرت سلیمان (علیه السلام) به الله (عزوجل) گفت مرا ببخش و حکومتى یا همان ملکی به من عطا کن که بعد از من سزاوار هیچ کس نباشد.

2_آیه 84 سوره کهف الله (عزوجل) گفت :  ما ذی القرنین را در زمین تمکن و قدرت بخشیدیم و از هر چیزی رشته‌ای به دست او دادیم.

3_دوره زمانی کوروش هخامنشی و اسکندر مقدونی طبق نوشته های مورخین به دوره زمانی حضرت سلیمان بن داوود(علیه السلام) نمیرسد.


4_ الف)_ذالنون :یونس (علیه السلام) ب)_ذوالکفل : حزقیال (علیه السلام) 

ج)_ذی القرنین :........(علیه السلام)


5_آیه 83 سوره کهف سوال کنندگان اصلی چه کسانی بودند ؟ (یهود)

6_  آیه 21 سوره نمل حضرت سلیمان (علیه السلام)  به اذن الله (عزوجل) قادر به عذاب دادن بود و در آیه  86 سوره کهف الله (عزوجل) ذی القرنین را به عذاب یا شیوه نیک به قومی که فساد وستم میکردند. مخیر کرد . (عذاب در دست ذی القرنین شد )

7_در آیه  96 سوره کهف فلز آهن را ذی القرنین مطرح کرد که این فلز در آیه 10 سوره سبأ در اختیار حضرت داوود(علیه السلام) همچون موم و خمیر بود.

8_ذی القرنین در آیه 96 فلز مس را مطرح کرد که آیه 12 سوره سبأ عَیْنَ الْقِطْرِ
چشمه مس برای حضرت سلیمان (علیه السلام)  روان بود.


ذی القرنین پیامبر بنی اسرئیل (قسمت سوم) :
 

قدرت تجول سریع ذی القرنین  :

با تأمل در آیات 85 و 86 و 89 و 90  و 92 و 93  سوره کهف جای سوال پیش می آید که ذی القرنین چطور بعد از پی سبب رفت اول سریعاً قرآن اشاره به مغرب و در پیگیری سبب دوم سفر سر از  مشرق زمین در می آورد و در سبب سوم بین سدین می رسد؟ اینگونه میتوان فهمید که ذی القرنین قدرت تجول سریع در بین مغرب و مشرق زمین و بین سدین دارد.


آیه 85 سوره کهف :

فَأَتْبَعَ سَبَبًا
ترجمه  : پس او در پى سبب رفت (وسفر خود را آغاز کرد)

آیه 86 سوره کهف :

حَتَّىٰ إِذَا بَلَغَ مَغْرِبَ الشَّمْسِ وَجَدَهَا تَغْرُبُ فِی عَیْنٍ حَمِئَةٍ وَوَجَدَ عِنْدَهَا قَوْمًا ۗ قُلْنَا یَا ذَا الْقَرْنَیْنِ إِمَّا أَنْ تُعَذِّبَ وَإِمَّا أَنْ تَتَّخِذَ فِیهِمْ حُسْنًا

ترجمه : تا زمانی که به محل غروب خورشید رسید [منظره غروب] خورشید را چنین یافت که در چشمه ای گرم و لجن آلود غروب می کند، و نزد آن قومی را یافت [که فساد و ستم می کردند]. گفتیم: ای ذوالقرنین! یا [این قوم را به کیفر فساد و ستمشان] عذاب می کنی و یا در میانشان شیوه ای نیک در پیش می گیری.


آیه 89 سوره کهف :

ثُمَّ أَتْبَعَ سَبَبًا

ترجمه : سپس (ذوالقرنین براى سفر دیگر) سببِ (دیگرى) را پیگیرى کرد.


آیه 90 سوره کهف :

حَتَّىٰ إِذَا بَلَغَ مَطْلِعَ الشَّمْسِ وَجَدَهَا تَطْلُعُ عَلَىٰ قَوْمٍ لَمْ نَجْعَلْ لَهُمْ مِنْ دُونِهَا سِتْرًا

ترجمه : چون به مشرق زمین رسید آنجا دید که خورشید بر قومی می‌تابد که ما میان آنها و آفتاب ساتری قرار نداده‌ایم .


آیه 92 سوره کهف :

ثُمَّ أَتْبَعَ سَبَبًا

ترجمه : باز وسیله و رشته‌ای را پی گرفت (و به سمت شمال سفر را ادامه داد).


آیه 93 سوره کهف :

حَتَّىٰ إِذَا بَلَغَ بَیْنَ السَّدَّیْنِ وَجَدَ مِنْ دُونِهِمَا قَوْمًا لَا یَکَادُونَ یَفْقَهُونَ قَوْلًا

ترجمه : تا زمانی که میان دو کوه رسید، نزد آن دو کوه، قومی را یافت که هیچ سخنی را به آسانی نمی فهمیدند.



با تأمل در  سه اسباب ذکر شده در ایات 85 و 89 و 92 سوره کهف اگر ذی القرنین با اسب بوده طی کردن چنین مسافتی بین مغرب و مشرق و بین سدین  نیاز به ماه ها و حتی سال ها ماندن در سفر است و لفظ و اشاره  قرآن کریم که سریعاً اشاره می کند حاکی آن است که الله (عزوجل) به ذی القرنین قدرتی عطا کرده که میتواند خیلی سریع این مسافات را طی کند . قدرتی همچون قدرت حضرت سلیمان (علیه السلام)  که طبق روایت ها و اجماع تفاسیر گفته میشود آنحضرت بساط (قالیچه پرنده) داشته است و میتوانست مسافت های طولانی را خیلی سریع با بساط خود طی کند. و احتمالاً به همین دلیل است که در آیه 36 سوره ص باد به فرمان حضرت سلیمان (علیه السلام) مسخر شد.


آیه 36 سوره ص  :

فَسَخَّرْنَا لَهُ الرِّیحَ تَجْرِی بِأَمْرِهِ رُخَاءً حَیْثُ أَصَابَ

ترجمه : باد را مسخر فرمان او کردیم که به امرش هر جا می‌خواست به آرامی روان می‌شد.




آیه 81 سوره انبیاء :

وَلِسُلَیْمَانَ الرِّیحَ عَاصِفَةً تَجْرِی بِأَمْرِهِ إِلَى الْأَرْضِ الَّتِی بَارَکْنَا فِیهَا ۚ وَکُنَّا بِکُلِّ شَیْءٍ عَالِمِینَ

ترجمه : و برای سلیمان، تندباد را رام و مسخّر کردیم که به فرمانش به سوی آن سرزمینی که در آن برکت نهادیم، حرکت می کرد و ما همواره به همه چیز داناییم.


آیه 12 سوره سبأ :

وَلِسُلَیْمَانَ الرِّیحَ غُدُوُّهَا شَهْرٌ وَرَوَاحُهَا شَهْرٌ ۖ وَأَسَلْنَا لَهُ عَیْنَ الْقِطْرِ ۖ وَمِنَ الْجِنِّ مَنْ یَعْمَلُ بَیْنَ یَدَیْهِ بِإِذْنِ رَبِّهِ ۖ وَمَنْ یَزِغْ مِنْهُمْ عَنْ أَمْرِنَا نُذِقْهُ مِنْ عَذَابِ السَّعِیرِ

ترجمه : و باد را برای سلیمان [مسخّر و رام کردیم]، که رفتن صبح گاهش [به اندازه] یک ماه و رفتن شام گاهش [به اندازه] یک ماه بود؛ و چشمه مس را برای او روان ساختیم، و گروهی از جن به اذن پروردگارش نزد او کار می کردند، و هر کدام از آنان از فرمان ما سرپیچی می کرد از عذاب سوزان به او می چشاندیم.




تشابه جواب سلیمان بن داوود با ذی القرنین در قرآن کریم : 


در آیه 35 سوره نمل ملکه سبأ هدیه ای برای حضرت سلیمان(علیه السلام)  بدست فرستاده خود میدهد و در آیه 36 هنگامی که فرستاده نزد حضرت سلیمان (علیه السلام) می رسد. حضرت می گوید : فَمَا آتَانِیَ اللَّهُ خَیْرٌ آیا میخواهی با این هدیه ی ناچیز و اندکی در مقابل آنچه که الله به من داده یاری کنی؟ ،  آنچه خدا از نبوّت و حکومت و ثروت  به من عطا کرده، بهتر است از آنچه به شما داده .


آیه 35 سوره نمل :

وَإِنِّی مُرْسِلَةٌ إِلَیْهِمْ بِهَدِیَّةٍ فَنَاظِرَةٌ بِمَ یَرْجِعُ الْمُرْسَلُونَ

ترجمه : من به سوی آنان هدیه ای [قابل توجه] می فرستم، پس با تأمل می نگرم که فرستادگان با چه پاسخی بر می گردند؟

آیه 36 سوره نمل :

فَلَمَّا جَاءَ سُلَیْمَانَ قَالَ أَتُمِدُّونَنِ بِمَالٍ فَمَا آتَانِیَ اللَّهُ خَیْرٌ مِمَّا آتَاکُمْ بَلْ أَنْتُمْ بِهَدِیَّتِکُمْ تَفْرَحُونَ

ترجمه : هنگامی که [فرستاده ملکه سبا] نزد سلیمان آمد، [سلیمان] گفت: آیا مرا با مالی [اندک و ناچیز] یاری می دهید؟ آنچه خدا [از نبوّت و حکومت و ثروت] به من عطا کرده، بهتر است از آنچه به شما داده [هدیه شما برای من شادی آور نیست]، این شمایید که با هدیه خود شادمانی می کنید،




 چنین جوابی با جواب ذی القرنین که به او یشنهاد خراج و هزینه دادند مَا مَکَّنِّی فِیهِ رَبِّی خَیْرٌ در آیه 95 سوره کهف تشابه دارد.


آیه 95 سوره کهف :

قَالَ مَا مَکَّنِّی فِیهِ رَبِّی خَیْرٌ فَأَعِینُونِی بِقُوَّةٍ أَجْعَلْ بَیْنَکُمْ وَبَیْنَهُمْ رَدْمًا

ترجمه : گفت: آنچه پروردگارم مرا در آن تمکّن و قدرت داده [از مزد شما] بهتر است؛ پس شما مرا با نیرویی یاری دهید [تا] میان شما و آنان سدّی سخت و استوار قرار دهم.



ادامه دارد ... 




نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی