تأملاتی در قرآن کریم

سید حمید آل سویط

تأملاتی در قرآن کریم

سید حمید آل سویط

کلمات کلیدی

ذی القرنین کیست ؟

ذی القرنین پیامبر بنی اسرئیل

کشفیات جدید در مورد ذی القرنین

کشف جدید در مورد ذی القرنین

نسبت جعلی به کوروش " ذو القرنین "

ذوالقرنین لقب سلیمان بن داوود علیه السلام

بساط سلیمان علیه السلام

معنی الاعراب اشد کفرا و نفاقا ؟

عهد حضوری

الْأَعْرَابُ أَشَدُّ کُفْرًا وَنِفَاقًا

الف و لام

الاعراب از لحاظ نحوی

تأملاتی در قرآن کریم _ سید حمید آل سویط

تفاوت میان عرب و اعراب

من از عربم و عرب از من نیست

عرب ستیزی آشکار

سید حمید آل سویط : رسوایی دارابی کشفى در تزویر حدیث

سوره آل عمران _ آیه 164

رسوایی دارابی کشفى در تزویر حدیث

دانلود کتاب تحفة الملوک

جعفر بن أبى إسحاق دارابى کشفى‏ (متوفای 1267ق)

کشف جدید سید حمید آل سویط در مورد ذی القرنین

ذی القرنین لقب کدام پیامبر می تواند باشد ؟

دلائل اثبات نسبت ذی القرنین به سلیمان بن داوود پیامبر بنی اسرائیل

حضرت سلیمان ملقب به ذی القرنین

یکتا پرست موحد

مجوس چه کسانی هستند ؟

مجوس

ماه پرست

قدمت زرتشت

بایگانی
پیوندها
عر و اعراب چه کسانی هستند؟


به صورت خیلی مختصر : کل اعرابی عربی و لیس کل عربی اعرابی

هر "اعرابی" عرب است ولی هر "عربی" اعرابی نیست

اعراب جمع عرب نیست بلکه جمع اعرابی اعراب می شود عرب خود اسم جمع است و اعراب به کسانی می گویند که در بیابان یا همان بادیه نشین هستند و بصورت عشایری زندگی می کنند و همیشه کوچ نشین هستند و استقراری ندارند. و به آنها نیز عرب های بدوی گفته میشود. هرچند که بصورت قطعی نمی توان گفت که همه ی عرب های بدوی امروزی همان اعراب ذکر شده در قرآن کریم هستند.


عرب در تعریف المعانی : 

العَرَب : (معجم الوسیط)
العَرَب  : أُمة من الناس سامیة الأصل، کان منشؤها شبهَ جزیرة العَرَب  
الجمع : أَعْرُبٌ. 
والنسبُ إِلیه عَرَبِیٌّ. یقال: لسان عربیٌّ، ولغةٌ عربیةٌ.
عَرُبَ  عَرُبَ عُرُوبًا، وعُرُوبةً، وعَرَابةً، وعُرُوبیَّة. فصُحَ. یقال: عَرُبَ  لسانُهُ.


تفسیر کبیر، فخر رازی روی تفسیر آیۀ ۹۷ سورۀ توبه :

یجمع الأعــرابی علــی الأعراب والأعــاریب، فالأعرابی اذا قیل لــه یا عــربی، فــرح، والعربی اذا قیل له یا اعرابی، غضب له. فمن استوطن القری العربیة فهم عرب، ومن نزل البادیة فهم اعراب . /
ترجمه : مفرد اعرابی، با اعراب و اعاریب جمع بسته می شود، پس اگر به یک اعرابی گفته شود یا عربی شاد میشود، اما اگر به یک عربی گفته شود یا اعرابی غضبناک و خشمگین میگردد. پس کسی که در قریه ها و آبادیزندگی کند  عرب تلقی میشود، و کسی که در مناطق بادیه و کوچ نشین زندگی کند، به او اعرابی میگویند./ 



قرآن کریم نه بار اعراب را ذکر می کند که شش بار در سیاق ذم و دو بار در سیاق مدح و یکبار در سیاق تسویه با اهل مدینه اشاره می کند.

شش بار ذم : سه بار در سوره توبه آیات 97 و 98 و 101 و دو بار هم در سوره فتح آیات 11 و 16 و یکبار در سوره حجرات آیه 14 

در آیه 97 سوره توبه آمده که اعراب در کفر و نفاق از دیگران سخت ترند ./  البته این در زمانی که اعراب در جهل از تعالیم پیامبر اسلام بوده اند و بکار بردن این لفظ : الْأَعْرَابُ أَشَدُّ کُفْرًا وَنِفَاقًا برای هر عرب اعرابی یا بدوی بعد از گذشت 1400 سال از اسلام صحیح نیست چرا که از ویژگی های مدون شده در تاریخ در مورد عرب های بدوی در صد سال اخیر و حتی دور تر و نیز در حال حاضر علاوه بر دین داری اهل بخشش و عطا و مهمان نوازی و غیرت و شجاعت و راستگویی و سایر ویژگی های پسندیده ای که در بین آنها از قدیم و تا امروز رایج بوده است. 

شیوه زندگی اعراب : همانطوری که در آیه 101 سوره توبه آمده اعراب کسانی هستند که در اطراف مدینه و در چادر زندگی می کنند و از این رو شباهتی به زندگی عرب های بدوی دارند. البته عده ای معتقد اند که اعراب به کسانی گفته می شود که اصل و نسب آنها واضح نبوده و در اصل و نسب آنها اختلاط می باشد.


آیه 97 سوره توبه :
الْأَعْرَابُ أَشَدُّ کُفْرًا وَنِفَاقًا وَأَجْدَرُ أَلَّا یَعْلَمُوا حُدُودَ مَا أَنْزَلَ اللَّهُ عَلَىٰ رَسُولِهِ ۗ وَاللَّهُ عَلِیمٌ حَکِیمٌ
ترجمه : اعراب در کفر و نفاق از دیگران سخت‌تر و به جهل و نادانی احکام خدا که بر رسولش فرستاده سزاوارترند، و خدا دانا و حکیم است.

آیه 98 سوره توبه :
وَمِنَ الْأَعْرَابِ مَنْ یَتَّخِذُ مَا یُنْفِقُ مَغْرَمًا وَیَتَرَبَّصُ بِکُمُ الدَّوَائِرَ ۚ عَلَیْهِمْ دَائِرَةُ السَّوْءِ ۗ وَاللَّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ
ترجمه : و برخی از اعراب مخارجی را که (در راه جهاد دین) می‌کنند بر خود ضرر و زیانی می‌پندارند و برای شما مسلمین مترصد حوادث و عواقب ناگوارند و حال آنکه عواقب و حوادث بد بر خود آنها خواهد بود و خدا شنوا و داناست.

آیه 101 سوره توبه :
وَمِمَّنْ حَوْلَکُمْ مِنَ الْأَعْرَابِ مُنَافِقُونَ ۖ وَمِنْ أَهْلِ الْمَدِینَةِ ۖ مَرَدُوا عَلَى النِّفَاقِ لَا تَعْلَمُهُمْ ۖ نَحْنُ نَعْلَمُهُمْ ۚ سَنُعَذِّبُهُمْ مَرَّتَیْنِ ثُمَّ یُرَدُّونَ إِلَىٰ عَذَابٍ عَظِیمٍ
ترجمه : و بعضی از اعراب اطراف شما (اطراف مدینه) منافقند و بعضی اهل شهر مدینه هم منافق و بر نفاق ماهر و ثابتند که تو از آنها آگاه نیستی، ما از آنها آگاهیم، آنان را دو بار عذاب خواهیم کرد (در دنیا قبل از مرگ و در برزخ بعد از مرگ) و عاقبت هم به عذاب سخت ابدی دوزخ بازگردانیده می‌شوند.

آیه 11 سوره فتح :
سَیَقُولُ لَکَ الْمُخَلَّفُونَ مِنَ الْأَعْرَابِ شَغَلَتْنَا أَمْوَالُنَا وَأَهْلُونَا فَاسْتَغْفِرْ لَنَا ۚ یَقُولُونَ بِأَلْسِنَتِهِمْ مَا لَیْسَ فِی قُلُوبِهِمْ ۚ قُلْ فَمَنْ یَمْلِکُ لَکُمْ مِنَ اللَّهِ شَیْئًا إِنْ أَرَادَ بِکُمْ ضَرًّا أَوْ أَرَادَ بِکُمْ نَفْعًا ۚ بَلْ کَانَ اللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِیرًا
ترجمه : بزودی متخلّفان از اعراب می‌گویند:اموال و خانواده‌های ما، ما را به خود مشغول داشت (و نتوانستیم در سفر حدیبیّه تو را همراهی کنیم)، برای ما طلب آمرزش کن!» آنها به زبان خود چیزی می‌گویند که در دل ندارند! بگو: چه کسی می‌تواند در برابر خداوند از شما دفاع کند هرگاه زیانی برای شما بخواهد، و یا اگر نفعی اراده کند (مانع گردد)؟! و خداوند به همه کارهایی که انجام می‌دهید آگاه است!

آیه 16 سوره فتح :
قُلْ لِلْمُخَلَّفِینَ مِنَ الْأَعْرَابِ سَتُدْعَوْنَ إِلَىٰ قَوْمٍ أُولِی بَأْسٍ شَدِیدٍ تُقَاتِلُونَهُمْ أَوْ یُسْلِمُونَ ۖ فَإِنْ تُطِیعُوا یُؤْتِکُمُ اللَّهُ أَجْرًا حَسَنًا ۖ وَإِنْ تَتَوَلَّوْا کَمَا تَوَلَّیْتُمْ مِنْ قَبْلُ یُعَذِّبْکُمْ عَذَابًا أَلِیمًا
ترجمه : به متخلفانِ اعراب بگو: به زودی به سوی گروهی سرسخت و نیرومند دعوت خواهید شد که با آنان بجنگید، یا آنکه اسلام آورند؛ پس اگر اطاعت کنید خدا پاداش نیکی به شما خواهد داد، و اگر روی برگردانید، همان گونه که پیش از این روی گرداندید، شما را به عذابی دردناک عذاب خواهد کرد.


آیه 14 سوره حجرات :  
قَالَتِ الْأَعْرَابُ آمَنَّا ۖ قُلْ لَمْ تُؤْمِنُوا وَلَٰکِنْ قُولُوا أَسْلَمْنَا وَلَمَّا یَدْخُلِ الْإِیمَانُ فِی قُلُوبِکُمْ ۖ وَإِنْ تُطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ لَا یَلِتْکُمْ مِنْ أَعْمَالِکُمْ شَیْئًا ۚ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ

ترجمه : اعراب گفتند: ایمان آوردیم. بگو: ایمان نیاورده‌اید، بگویید که تسلیم شده‌ایم، و هنوز ایمان در دلهایتان داخل نشده است. و اگر خدا و پیامبرش را اطاعت کنید از ثواب اعمال شما کاسته نمى‌شود، زیرا خدا آمرزنده و مهربان است.




دو بار مدح : آیات 90 و 99 سوره توبه

در آیه 90 راستگویی و صراحت اعراب مشخص می شود که با داشتن عذر آمده بودند از پیامبر اجازه بگیرند تا از جهاد معافی باشند برخلاف آن گروهی که بدون اجازه پیامبر که هیچ عذری هم نداشته اند در جهاد شرکت نکردند.
در آیه 99 مشخص می شود که برخی از اعراب ایمان واقعی به الله (عزوجل) و روز قیامت دارند . و نمی توان گفت که لفظ : الْأَعْرَابُ أَشَدُّ کُفْرًا وَنِفَاقًا بر همه اعراب صحت دارد

آیه 90 سوره توبه :
وَجَاءَ الْمُعَذِّرُونَ مِنَ الْأَعْرَابِ لِیُؤْذَنَ لَهُمْ وَقَعَدَ الَّذِینَ کَذَبُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ ۚ سَیُصِیبُ الَّذِینَ کَفَرُوا مِنْهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ
ترجمه : و گروهی از اعراب (نزد پیامبر) آمده و عذر می‌آورند که اجازه معافی از جهاد یابند و نیز گروهی که تکذیب خدا و رسول را کرده (بدون هیچ عذری) از جهاد بازنشستند، به زودی کافران از این دو طایفه را عذابی دردناک خواهد رسید.

آیه 99 سوره توبه :
وَمِنَ الْأَعْرَابِ مَنْ یُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ وَیَتَّخِذُ مَا یُنْفِقُ قُرُبَاتٍ عِنْدَ اللَّهِ وَصَلَوَاتِ الرَّسُولِ ۚ أَلَا إِنَّهَا قُرْبَةٌ لَهُمْ ۚ سَیُدْخِلُهُمُ اللَّهُ فِی رَحْمَتِهِ ۗ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ
ترجمه : و برخی دیگر از اعراب ایمان واقعی به خدا و قیامت آورده و آنچه را در راه خدا انفاق می‌کنند موجب تقرب نزد خدا و دعای خیر رسول دانند، آری آگاه شوید که انفاق آنها موجب قربشان به خداست، و البته خدا آنان را در (سرای) رحمت خود داخل می‌گرداند، که خدا بسیار آمرزنده و مهربان است.


یکبار تسویه : آیه 120 سوره توبه

در آیه 120 هم اشاره به تخلف اهل  مدینه و اعراب می شود که هر دو نباید از دستور پیامبر تخلف کنند

آیه 120 سوره توبه :
مَا کَانَ لِأَهْلِ الْمَدِینَةِ وَمَنْ حَوْلَهُمْ مِنَ الْأَعْرَابِ أَنْ یَتَخَلَّفُوا عَنْ رَسُولِ اللَّهِ وَلَا یَرْغَبُوا بِأَنْفُسِهِمْ عَنْ نَفْسِهِ ۚ ذَٰلِکَ بِأَنَّهُمْ لَا یُصِیبُهُمْ ظَمَأٌ وَلَا نَصَبٌ وَلَا مَخْمَصَةٌ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَلَا یَطَئُونَ مَوْطِئًا یَغِیظُ الْکُفَّارَ وَلَا یَنَالُونَ مِنْ عَدُوٍّ نَیْلًا إِلَّا کُتِبَ لَهُمْ بِهِ عَمَلٌ صَالِحٌ ۚ إِنَّ اللَّهَ لَا یُضِیعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِینَ
ترجمه : اهل مدینه و اعراب اطراف آن را نرسد که از همراهى با پیامبر خدا تخلف ورزند و نباید که از او به خود پردازند. زیرا در راه خدا هیچ تشنگى به آنها چیره نشود یا به رنج نیفتند یا به گرسنگى دچار نگردند یا قدمى که کافران را خشمگین سازد برندارند یا به دشمن دستبردى نزنند، مگر آنکه عمل صالحى برایشان نوشته شود، که خدا پاداش نیکوکاران را تباه نمى‌سازد.

نتیجه گیری :

با ارائه اشاره هایی که در قرآن کریم به اعراب شده است مراد از اعراب گروهی از بادیه نشینان دوران پیامبر اسلام (صلی الله علیه و اله و صحبه و سلم) است که بر اثر کوچ نشینی و قرار گرفتن در شرایط سخت بیابان دارای حالتی چون جفا و غلظت در خلق و خوی و بدلیل دوری از تعالیم پیامبر اسلام به این جهت مورد ذم در آیات ذکر شده قرار گرفته اند.

همچنین از لحاظ نحوی  الف و لام وارد شده بر اعراب / الْأَعْرَابُ  (ال) عهد حضوری است و آیات ذکر شده فقط در حق اعراب آن روزگار است. مثالی برای درک مطلب : در آیه 3 سوره مائده این چنین آمده : الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ 
ترجمه : امروز دین شما را کامل کردم 
این (ال) الف و لام  عهد حضوری است یعنی سیاق ذم اعراب در همان روزی که بوده اند اشاره می کند و به اعراب امروزه ربطی ندارد.

و این آیات ذکر شده هیچکدام مذمتی و اشاره ای به عرب ندارد (العرب) به کسانی گفته می شود که در آبادی یا در شهر ها زندگی میکنند و اهل تمدن و فرهنگ هستند که پیامبر اسلام حضرت محمد مصطفی (صلی الله علیه و اله و صحبه و سلم)و جمع قبیله قریش و انصار و بقیه عرب های اهل مدینه همگی عرب هستند. همچنین ما بقی عرب های سامی در تمام کشور های عربی و حتی عرب های ایران را نمیتوان اعراب خواند. اما امروزه متاسفانه شاهد هستیم که عرب ستیزان از روی قصد عرب را اعراب می خوانند و لفظ ذکر شده را برای تحقیر و مقابله با عرب بکار می برند . که لفظ اعراب بر عرب سیتزان شایسته تر است تا عرب های اعرابی چرا که اعرابی که  أَشَدُّ کُفْرًا وَنِفَاقًا بوده اند حتما بعد از اسلام آوردن أَشَدُّ ایماناً بالله می شوند. 



نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی